Pages

2 august 2012

Character review - Theresa Gray

Nu am de gând să fac o caracterizare completă a personajului, mai ales şi pentru că nu vreau să ofer spoilere celor care nu au citit seria, dar aşa cum scrie şi în titlu, voi face o "recenzie" a personajului, adică îmi voi exprima părerea cu privire la anumite aspecte ale personalităţii Tessei şi voi încerca să găsesc răspunsul la nişte întrebări în legătură cu originile ei.
Theresa "Tessa" Gray este personajul principal feminin al seriei Dispozitive Infernale scrisă de Cassandra Clare şi apare pe coperta cărţii Prinţesa Mecanică, ce va fi lansată în 2013. Tessa are părul şaten, ondulat, iar ochii săi au o culoare schimbătoare între albastru şi gri. Are 16 ani şi este de origine americană, fiind crescută de mătuşa ei, Harriet, împreună cu fratele ei Nathaniel. Parinţii i-au murit într-un accident de trăsură. Are capacitatea de a se metamorfozeze în orice individ, atâta vreme cât are un obiect ce a aparţinut respectivului. A aflat de această putere a ei în urma torturilor suferite în casa Surorilor Întunecate. Magistrul, antagonistul seriei (care nu a apărut deloc propriu-zis în cele două cărţi) vrea ca Tessa să se mărite cu el.
Tessa îşi trăieşte aproape toată viaţă între paginile cărţilor, ea fiind o cititoare avidă. De asemenea, visează să aibă parte de aventurile eroinelor romanelor pe care le citeşte. Fire curioasă, Tessa reuşeşte mereu să dea dovată de inteligenţă, curaj şi maturitate în diferite situaţii periculoase. Este un personaj foarte bine dezvoltat de autoare, având în vedere că nu apare în atât de multe cărţi ca şi Clary din Instrumente Mortale.

Normal că, la fel ca în toate seriile YA, apare şi un triunghi amoros. De data aceasta între Tessa, Will şi Jem. Mi-am imaginat acest triunghi pe parcursul lecturii ceva de genul:

Tessa şi Jem
Îngerul Mecanic: Totul e pur, inocent, uneori mai apare cate o scânteie care îi face pe amândoi să roşească.
Prinţul Mecanic: Lucrurile se precipită, încep să se cunoască mai bine, muzică, poezii, scânteia se transformă în artificii.

Tessa şi Will
Îngerul Mecanic şi Prinţul Mecanic: De fiecare dată când cei doi se întâlnesc, totul e calm şi bine, vorbesc puţin de cărţi, Will mai face câte o remarcă sarcastică, cei doi se apropie unul de celălalt, Will atinge faţa/părul/mâna Tessei, apoi... BUUUM!

Pe cine va alege Tessa, rămâne de văzut, dar am o bănuială că Will este cel cu care va rămâne. De ce spun asta? Chiar dacă decizia (hm, aici încerc să evit un spoiler mare cât casa) pe care Tessa a luat-o la sfărşitul Prinţului Mecanic a fost relativ surprinzătoare, şi chiar dacă sentimentele ei s-au răvăşit total, Will este cel pe care l-a cunoscut primul şi de care s-a îndrăgostit. Şi, după cum ştim, lucrurile iau mereu câte o întorsătură neaşteptată în cărţi.

Detalii interesante:
  • Întrebarea pe care Tessa şi-o tot pune este cea cu privire la originile ei. Deşi se crede la început a fi om, Magnus Bane crede că este o magiciană fără însemn demonic. Aflăm mai târziu că mama ei a fost o vânătoare de umbre, iar tatăl ei un demon Eidolon, capabil de a-şi schimba forma. Acest lucru este imposibil, deoarece demonii şi cu vânătorii de umbre nu pot concepe copii. Deci probabil, printr-un accident genetic (?!), Tessa s-a născut un hibrid între un vânător de umbre şi un demon.
  • Un lucru interesant este faptul că autoarea Cassandra Clare a spus că este un motiv pentru care numele de familie al Tessei (Gray) este atât de asemănător de numele de familie fals al lui Clary din Instrumente Mortale, şi anume Fray. Noi ştim că cea din urmă are posibilitatea să creeze rune noi, care nu sunt conţinute în Cartea Gri. Numele de familiei al Tessei este identic cu numele Cărţii Gri (Gray, în engleză, înseamnă Gri). Coincidenţă sau nu?
  • Tessa are o apariţie scurtă în epilogul cărţii Oraşul de Sticlă, volumul 3 al seriei Intrumente Mortale. Ea vorbeşte cu Magnus Bane la Sărbătoarea Victoriei:
Magnus stătea la umbra unui copac, discutând cu o fată în rochie albă, cu o coamă de păr şaten-deschis. Ea se întoarse când Magnus se uită înspre ei, iar Clary îşi încrucişă pentru o clipă ochii cu ea, de la diststanţă. Era ceva familiar la ea, deşi Clary n-a fi putut spune ce anume. Magnus se desprinse din locul lui şi veni către ei, iar fata cu care vorbise se strecură în umbrele copacilor şi dispăru.

(Cassandra Clare, Oraşul de Sticlă, pag. 464)

Citat:
- Întotdeauna trebuie să fii grijuliu cu cărţile, zise Tessa, şi cu ceea ce se găseşte în interiorul lor, căci cuvintele ar putea să ne transforme.