Pages

9 iunie 2012

"Spulberă-mă" de Tahereh Mafi


Pe scurt:
„NU MĂ POŢI ATINGE”, îi şoptesc.
MINT, e ceea ce nu-i spun.
EL MĂ POATE ATINGE, e ceea ce n-o să-i spun niciodată.
TE ROG, ATINGE-MĂ, e ceea ce vreau să-i spun.
Dar când oamenii mă ating, se întâmplă anumite lucruri.
Lucruri ciudate.
Lucruri rele.
LUCRURI FATALE.
Nimeni nu ştie de ce atingerea lui Juliette e fatală, dar Restauraţia şi-a făcut planuri legate de ea. Planuri de a o folosi ca pe o armă. Însă Juliette are propriile ei planuri. După o viaţă lipsită de libertate, ea descoperă în sfârşit forţa de a se răzvrăti pentru prima oară şi de a-şi găsi un viitor alături de cel pe care crezuse că-l pierduse pentru totdeauna.


Opinia mea: Din câte am observat, cei care citesc Spulberă-mă fie o iubesc, fie o urăsc. Nu există cale de mijloc. Eu pot spune că fac parte din prima categorie. Romanul m-a determinat să îmi pun nişte întrebări despre limitele firii umane şi efectele poluării asupre planetei. Am avut mari aşteptări atunci când am început să citesc cartea, care mi-au fost cu mult depăşite. Cred că acest fapt se datorează în cea mai mare parte stilului de scris al autoarei, care este extrem de poetic şi liric, metaforele şi hiperbolele abundă pe fiecare pagină şi accentuează fiecare trăire a lui Juliette. Naraţiunea este realizată la persoana I, uneori apărând şi fragmente din caietul în care a scris eroina cât timp a fost închisă. Nota de originalitate o reprezintă cuvintele sau frazele tăiate, care sunt gândurile lui Juliette, de regulă fie prea sincere, fie prea triste. Iată şi o poză cu prima pagină a cărţii, ca să vă faceţi o idee despre ce vorbesc:


Acţiunea romanului este alertă şi plină de neprevăzut, sfârşitul fiind oarecum previzibil. Este trist faptul că Juliette se crede un monstru şi o nebună, ea având un suflet foarte bun, fiind o persoană extrem de sensibilă - lipsită de condiţie fizică à la Katniss Everdeen - şi care se autoanalizează în permanenţă. Nu este protagonista tipică a romanelor distopice, ea având o putere supranaturală, atingerea ei fiind letală din motive necunoscute, lucru ce mi-a adus aminte oarecum de Rogue din X-Men. Pe Adam, prietenul şi iubitul ei (care o poate atinge), l-am îndrăgit foarte mult pe parcursul întregii cărţi. Mi-a plăcut că cei doi au un trecut împreună, iar povestea lor de dragoste este extraordinar descrisă. Warner vine să completeze triunghiul amoros. Acesta este obsedat de Juliette şi este "băiatul cel rău" în roman, având o personalitate mult mai complexă decât a lui Adam. Totuşi, nu l-am plăcut prea mult fiindcă este bipolar, cam nebun nu cam, este cu adevărat nebun şi rău/malefic. Totuşi este sexy şi arătos, deci asta compensează cumva lucrurile :D.
Vă recomand să citiţi acest roman distopic minunat, pe care sunt sigură că îl veţi adora până la ultima pagină. Volumul 2, Unravel Me, va apărea prin 2013, deci mai avem ceva de aşteptat.

Citat preferat: Lumea mea este o reţea formată din cuvinte, legând membru de membru, os de tendon, gânduri şi imagini, toate laolaltă. Sunt o fiinţă compusă din litere, un personaj creat din propoziţii, o născocire a imaginaţiei formată prin ficţiune. Ei vor să şteargă fiecare semn de punctuaţie din viaţa mea pe acest pământ, şi nu pot îngădui să se întâmple asta.

Date tehnice:
Titlu original: Shatter Me
Autor: Tahereh Mafi
Editura românească: Leda
Traducere: Shauki Al-Gareeb
Nr pagini: 352
Aparitie: 2012
Notă: ***** (din 5)

Melodie: Paramore - Monster


2 comentarii: